BELANGRIJKSTE KENMERKEN
De meest interessante mogelijkheid die het programma Clusteren biedt, is dat de leer- kracht zijn of haar eigen woordenlijsten in een aparte woordenlijstgroep kan samenstellen. Hiermee kan het programma ingepast worden in een groter geheel van lees- en taalactiviteiten, dat voor elke leerling een eigen leerweg aanbiedt. Daarnaast is Clusteren niet methodegebonden en bestaat uit een gefaseerde instructie van oefenen, automatiseren en toepassen.
OPBOUW
Het programma Clusteren is een programma voor het lozen van losse woorden. De woorden zijn ingedeeld in een aantal niveaus die opklimmen in complexiteit en moeilijkheid (van MKM-niveau t/m tweelettergrepige woorden). Eik niveau bestaat uit een aantal woordenlijsten. Per niveau doorloopt een leerling de volgende fasen: de oefenfase - een programma voor letter-groepherkenning; de automatiseringsfase - een programma voor directe woordherkenning, Flits; de verwerkingsfase - een aantal spelprogramma's als verwerking.
ROL LEERKRACHT
Bij het programma Clusteren wordt de leesvaardigheid stap voor stap opgebouwd. De vorderingen kunnen voor de leerkracht en voor de leerling nauwkeurig worden geregistreerd en bewaard, zowel kwantitatief als kwalitatief geordend.
DIFFERENTIATIE
Aan de hand van de gemaakt prints met vorderingen van de leerlingen kan de leerkracht indien nodig het onderwijsaanbod aanpassen op elke individuele leerling. Dit geldt voor de aspecten, indeling in niveaus, ordening van de lijsten binnen de (sub)niveaus en de verdeling in lettergroepen.
OBSERVATIE
Het pakket Clusteren biedt een diagnostische toets in de vorm van een aantal toetskaarten, die door de leerkracht of de remedial teacher wordt afgenomen en die volledig aansluit bij de woordenlijsten waarmee het raamwerk nu gevuld is.
Systeemvereisten: MS-Windows 3.1 & '95, VGA-Kaart.
Demo kan gedownload worden vanaf www.nib.nl