De trap op
Doel van dit onderdeel is het aanleren van toonhoogte op een heel eenvoudige en speelse wijze. Hoe hoger de noot op de trap is, hoe hoger het geluid is. Je kunt uit meerdere instrumenten kiezen, van keyboard tot aan een kattenkoor! Je klikt gewoon welke je het aardigst vindt. Daarna op de trap klikken, of net er iets onder of boven, en de juiste noot wordt ten gehore gebracht. Je kunt ook de muisknop ingedrukt houden en van boven naar beneden of andersom de trap op- of afvliegen, waardoor een zgn. glissando gehoord wordt!
De volgende stap kan zijn zelf een simpel melodietje op te nemen.
Het vrolijke keyboard
Het vrolijke keyboard werkt eigenlijk op dezelfde manier als de trap op. Alleen is er nu een keyboard te zien, in plaats van de trap en dus worden hoge en lage tonen op deze wijze nog echter zichtbaar gemaakt (en hoorbaar natuurlijk).
De trombone
De trombone biedt een variatie op de twee eerder genoemde activiteiten. Hierbij kunnen noten worden gemaakt door de schuifbalk van de trombone aan te klikken en deze horizontaal te bewegen. (De schuifbalk laat vervolgens in halve tonen de trombone horen, zodat later, als de wijsjes weer worden afgespeeld samen met het keyboard, de boel goed samenspeelt, zonder dat de tussenliggende trombonenoten worden gebruikt. Ook hier weer: melodietjes kunnen worden opgenomen en afgespeeld.
Het afspelen gebeurt in de Koele Kat Café Kelder, het duurt een poosje voordat je daar terecht komt. Als het je lukt daar te komen, wordt je zelfgemaakte melodie voor een groot publiek afgespeeld. Als je liedje klaar is, kun je op de stop-knop drukken om weer terug te keren naar het trombone scherm.
Liedjes maken
In dit onderdeel van Muziekmaker kun je langere liedjes maken en die weer bewerken. De treden van de trap zijn omgedraaid, zodat je ze van een andere invalshoek kunt zien. Het instrument dat je kiest kan willekeurig waar op de trap worden neergezet en ook weer op een andere plek worden neergezet. Net zo lang tot het melodietje je bevalt. Je bent een echte componist aan het worden op deze manier! Nootjes kunnen gewist worden met een stufje!
Je kunt Liedjes maken gebruiken om een melodie helemaal naar je eigen wens te vervolmaken om het daarna vlekkeloos af te spelen in het vrolijke keyboard, of De trap op.
Wijs het wijsje aan
Dit onderdeel van Muziekmaker bekrachtigt als het ware wat in de voorafgaande onderdelen is aangeleerd. Het biedt met name ook een basis voor het later aan te leren notenschrift. Je moet op het pijltje klikken of op Hippo het Nijlpaard om een kort wijsje te kunnen horen. Dan zie je vier patroontjes op het beeldscherm, die het net gehoorde wijsje voorstellen. Slecht 1 ervan is de juiste. Als je die aanklikt zal Hippo je feliciteren. Zo niet, dan zal het Nijlpaardje je vragen nog een poging te willen doen en het geeft je dan ook een visuele aanwijzing!
Als je het dan weer fout doet, verdwijnt 1 van de foutieve patroontjes. Dit gaat zo door tot uiteindelijk het goede patroontje overblijft. Geen frustratie dus door het maken van fouten! Dit programma is gemaakt door Resource Software uit Engeland en vertaald en gelocaliseerd door Edupro.
Werkt onder Windows '95/'98/NT/XP en 2000